Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce
Souls From Fire
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szamasz

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Religia\Religion
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
levi
Administrator



Dołączył: 27 Paź 2008
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polin
Płeć: isz

PostWysłany: Nie 22:17, 04 Sty 2009    Temat postu: Szamasz

temat przeniesiono w nowy post, prosze zakładac nowe tematy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jeszaja




Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z południa
Płeć: isz

PostWysłany: Sob 23:27, 03 Sty 2009
PRZENIESIONY
Nie 22:19, 04 Sty 2009    Temat postu:

czy ktos moglby rozwinac temat uzycia slowa Szamasz w kontekscie Akadyjskiego b-zka slonca, o tym samym imieniu?
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 1:44, 04 Sty 2009
PRZENIESIONY
Nie 22:22, 04 Sty 2009    Temat postu:

Hebrajski wyraz 'SZAMASZ' sklada sie z 3 spolglosek: szin, mem, szin.
w slowniku hebrajsko-angielskim pierwsze znaczenie to: stroz, dozorca, portier, furtian, odzwierny. Drugie - centralna swieczka na chanukiji, zapewne w tych chanukijach, gdzie dodatkowa swieczka znajduje sie w srodku. My wiemy, ze moze byc i z boku, prawda?

Litery 'szin, mem szin' buduja tez wyraz szamasz= slonce... Wiec cos musi byc na rzeczy z tym, co piszesz...
Kultury sie przenikaly. Np.akkadyjski poemat GILGAMESZ jak i ENUMA ELISZ daly najprawdopodobniej pomysl autorowi opisujacemu Potop. Jednak - w jakze inny sposob niz poganskie teksty.

Moge tylko przypuszczac, ze stykajac sie z inna kultura i religia, byc moze swiadomie i intencjonalnie, slowo oznaczajace glownego bozka zaczeto uzywac wsrod Zydow jako oznaczajace sluge??? Ale to tylko przypuszczenie, nie poparte zadna wiedza.

W przedwojennej Polsce szamesa otaczano powszechnym szacunkiem. Wsrod innych obowiazkow w synagodze czy szkole, spelnial tez role 'budzika', zwolujacego stukaniem w okiennice na Szachrit...

W jidysz slowo to brzmi wlasnie 'szames', jest dobrze opisane w II tomie Slownika Judaistycznego na stronie 615/616 ...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Nie 10:14, 04 Sty 2009
PRZENIESIONY
Nie 22:23, 04 Sty 2009    Temat postu:

Miriam napisał:
Kultury sie przenikaly. Np.akkadyjski poemat GILGAMESZ jak i ENUMA ELISZ daly najprawdopodobniej pomysl autorowi opisujacemu Potop. Jednak - w jakze inny sposob niz poganskie teksty.

Moge tylko przypuszczac, ze stykajac sie z inna kultura i religia, byc moze swiadomie i intencjonalnie, slowo oznaczajace glownego bozka zaczeto uzywac wsrod Zydow jako oznaczajace sluge??? Ale to tylko przypuszczenie, nie poparte zadna wiedza.


Zgodnie z Torą potop przeżyli tylko Noe z żoną, trzema synami i ich żonami. Od nich pochodzi cała ludzkość na ziemi po potopie. Ich potomkowie w różnym stopniu pozostali wierni HaSzem a właściwie w większości ulegli bałwochwalstwu, ale swoje wierzenia mogli po części budować na przekazywanej z pokolenia na pokolenie wiedzy, którą przecież ich przodkowie posiadali. Tak, więc ludzie w każdym kraju mogli zachować w jakiejś formie wiedzę o potopie znaną ich praprzodkom. Przez lata ulegała ona różnym zmianom i dostosowaniom do potrzeb danej grupy. Mogły one być spisywane i przetrwać do naszych czasów, ale gdy HaSzem dał Torę na Synaju zawarł w niej relację jak było na prawdę. Więc dla mnie to, że w innych kulturach przechowały się starsze zapisy od Tory o podobnych wydarzeniach potwierdza autentyczność Tory i w żaden sposób nie daj podstaw do twierdzenia, że to te zniekształcone relacje miały wpływ na treść Tory. To Tora przywróciła prawdę zniekształconą, zapomnianą zmienioną przez pokolenia przez tych z potomków Noacha i jego synów, którzy nie dochowali wierności HaSzem poszli za własnymi wymysłami, ale coś tam przechowali w zniekształconej postaci. To samo dotyczy wszystkich innych „podobieństw” w innych kulturach do Tory.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 19:54, 04 Sty 2009
PRZENIESIONY
Nie 22:26, 04 Sty 2009    Temat postu:

A gigant OG, krol Baszanu? Very Happy Opisany w Bemidbar 21:33 ? Rashi w Niddah 61a opisywal go jako brata Sichona, syna Ahijahu, wnuka Shemhazzi - aniola? Ocalalego z potopu, poniewaz usiadl na dachu arki (niektorzy mowia, ze tylko opieral nos, a w sumie cialo plywalo w wodzie... Noe zywil go codziennie, a on przysiagl byc jego sluga na zawsze(Pirkei d'Rabbi Eliezer 23). Sofrim 21:9 opisuje, ze pozniej sluzyl Awrahamowi jako Eliezer... A przekazal go Naszemu Praojcu slawny mysliwy Nimrod... Zyl dalej w czasach Moshego...(Dewarim 3:2).

Talmud i literatura midraszowa opisuje go dokladnie. Wiec nie tylko rodzina Noacha uratowala sie z Potopu... OG mial pozniej syna, jeszcze silniejszego od niego. Powstaje pytanie, z kim? Skoro sam byl olbrzymem? To sa bardzo ciekawe sprawy i szeroko rozwazane.

Talmud uczy, ze 'Kto tlumaczy werset Tory DOSLOWNIE falszuje jej tresc, a kto cokolwiek dodawalby, staje sie bluznierca...(Kiduszin 49a).
Wolno szukac glebszych tresci w Torze, a nawet nalezy. I to, ze analiza historyczna tekstu wykazala, istnienie powinowactwa z innymi starozytnymi tekstami narracyjnymi, zwlaszcza ze wzmiankowanym 'Gilgamesz', gdzie Utnapisztim opowiada bohaterowi tytulowemu o Potopie, nie jest niczym zlym ani umniejszajacym Tore. Bo dopiero Tora znanemu w starozytnosci i - jak slusznie piszesz - dobrze pamietanemu faktowi nadala uniwersalne przeslanie moralne, z obietnica HaSzem, ze nigdy juz taki zywiol nie zniszczy ziemi i z zawarciem z ludzkoscia Przymierza Noachidzkiego, potwierdzonego lukiem teczy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Nie 21:55, 04 Sty 2009
PRZENIESIONY
Nie 22:29, 04 Sty 2009    Temat postu:

Oto co na ten temat znalazłem a stronie the614thcs [link widoczny dla zalogowanych]

Og (nazywany też Palit) jest postacią z legend, ale także z Tory.

W Torze pojawia się w Bamidbar (Księdze Liczb 21;33-35) oraz w Dewarim (Księdze Powtórzonego Prawa 3:1-7) jako król Baszanu (czyli terenów okolic obecnych wzgórz Golan), którego pokonał Mojżesz w bitwie pod Edrei. Og był gigantycznych rozmiarów, sądząc po wymiarach jego żelaznego łoża (o czym wspomina Dewarim 3:11).

Według tradycji wyrosłej z legend był on potomkiem upadłych aniołów - wnukiem Szemazaja, synem Hiji i bratem (albo przyjacielem) Sichona - króla Emorytów.

W legendach - ale nie w Torze! - pojawia się opowieść, że Og przeżył potop ukryty na dachu arki Noego. Inna wersja legendy mówi, że mieszkał na drabinie, która zwisała z burty arki. Po potopie walczył ze smokiem, którego pokonał. Według tekstów apokryficznych, Og jest tym tajemniczym "uchodźcą", który poinformował Abrahama, że Lot został porwany (Bereszit/Księga Rodzaju 14:13). Dlatego - i tu interpretacja Rambana zgadza się z Raszi - Mojżesz obawiał się Oga, bo Og oddał cenną przysługę Abrahamowi, więc mógł być z tego powodu chroniony. Prawda była jednak inna: Og liczył na to, że zdobędzie piękną Sarę, gdy Abraham - szukając porwanego Lota - zginie. Ze względu na ten podły motyw swoich działań, Og miał zostać zabity przez potomków Abrahama.


Podstawą przypuszczenia (pojawiającego się w średniowiecznych legendach i midraszach), że Og przeżył potop, jest stwierdzenie Tory: "Tylko sam Og, król Baszanu pozostał z olbrzymów" (Dewarim 3:11). Z pozoru oznaczałoby to, że być może właśnie on był jedynym z olbrzymów, którzy wyginęli w czasie potopu. Jednak Bereszit (7:21-24) stwierdza jednoznacznie, że nikt - poza istotami w arce Noego - nie ocalał.

Olbrzymy (nefilim) — potomkowie upadłych aniołów i "córek ludzkich" nie przeżyli potopu. W Dewarim (3:11), gdy mowa jest o pochodzeniu Oga od olbrzymów, użycie rzeczownika refaim, a nie nefilim wskazuje na to, że Og nie był olbrzymem (lub potomkiem olbrzymów) z czasów przed potopem.

Olbrzymy, giganci określani są bowiem w Torze kilkoma rzeczownikami: nefilim, emim, refaim i anakim. O ile pierwszy z nich (nefilim) dotyczy gigantów z okresu przed potopem i w dosłownym tłumaczeniu oznacza "upadli", o tyle wszystkie pozostałe uznaje się za określenia powiązane z konkretnymi grupami etnicznymi zamieszkującymi tereny Kanaanu w czasach Abrahama i tylko wtórnie i nieprecyzyjnie te nazwy plemion tłumaczone są jako "olbrzymi".

Tradycja midraszowa to jedna sprawa, ale analiza językowa fragmentów Tory nie potwierdza legend o olbrzymie Og, który przetrwał potop.
I ja zgadzam się z tą opinią.

pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Religia\Religion Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin