|
Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Souls From Fire
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Wto 6:42, 21 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
ZYDOWSKI DOM
Zydowska tradycja postrzega dom jako mikdash me'at, sanktuarium w miniaturze.
Dom jest najwazniejszym osrodkiem Zydowskiego zycia religijnego.
Ruch Konserwatywny potwierdza skupienie uwagi na domu Zydowskim jako osrodku powiazania naszego powszedniego trybu zycia ze swietoscia.
Dom Zydowski powinien byc rozpoznawalny poprzez wyposazenie w przedmioty obrzedowe, ksiazki i sztuke.
Mezuzah na odrzwiach jest nie tylko halachicznym wymogiem, lecz takze znakiem Zydowskiej tozsamosci.
Przedmioty obrzedowe, takie jak przyciagajace wzrok piekne swieczniki Szabatowe, kielich Kodduszowy, chanukija i zestaw Havdalowy powinny ukazywac Zydowski ideal hiddur mitzvah, mowiacy ze estetyka przedmiotow rytualnych podkresla znaczenie swietosci.
Zydowski charakter domostwa tworzy Zydowska dzialalnosc.
Przedmioty rytualne maja byc wiec uzywane w celu wypelniania mitzvot.
Rozmowy w domu powinny cechowac sie zainteresowaniem i zatroskaniem sprawami Izraela i Zydow w tej samej mierze, jak wyzwaniami etycznymi i moralnymi, przed ktorymi staje cala ludzkosc ([i]cedaka, gemilut hasadim).
Nauka Zydowska powinna byc w domu systematyczna czynnoscia, zarowno dzieci jak doroslych.Zydowski dom powinie odzwierciedlac rytm kalendarza Zydowskiego, cyklicznosc Szabatow i Swiat, jak i zycia Zydowksiego z towarzyszacymi mu ceremoniami od narodzin do smierci.
Scena religijnych wydarzen, w ktorych uczestnicza wszyscy czlonkowie rodziny, jest stol.
Przestrzeganie kaszrutu i odmawianie modlitw, hymny i cermonial otaczajacy czas naszych posilkow, to wszystko wzmaga poczucie, iz kazdy nasz akt moze byc pelen religijnego znaczenia.
Interpersonalne relacje w rodzinie powinny odzwierciedlac Zydowskie wartosci, takie jak milosc, wiernosc, czystosc, shelom bayit (pokoj wewnetrzny), kibbud av ve-em (powazanie ojca i matki) i kevod ha-briot (szacunek dla innych).
Fundamentalnym zalozeniem tradycji Zydowskiej jest uznanie relacji seksualnych za swiete z natury rzeczy.
Praktykowanie w domu Judaizmu jest obowiazkiem i przywilejem wszystkich Zydow, zarowno samotnych, jak i zyjacych w malzenstwie, obdarzonych potomstwem i bezdzietnych.
TEFILLAH (MODLITWA)
Hebrajskie slowo tefillah tlumaczymy jako 'modlitwa', lecz w jezyku angielskim slowo to oznacza takze prosbe, a Zydowskie rozumienie slowa tefillah, choc zawiera w sobie takze blaganie, jest znacznie bogatsze ponad to znaczenie.
Zawiera uznanie Boskiej roli w naszym zyciu, uwielbianie Boga, wyznanie (wiary, winy), powrot do Boga (teshuvah), dziekczynienie, gloszenie idealow tak Zydow jak i swiata i nauki naszej swietej literatury od Biblii po dzis dzien.
Jak sugeruje hebrajski rdzen slowa tefillah akcent nie jest skierowany na blaganie, lecz raczej na autoanalize, stanowiaca wstep do samodoskonalenia siebie.
Ten, kto postrzega swiat jako wypelniony Boza obecnoscia - odpowiada modlitwa przy kazdej spsobnosci, od switu do nocy kazdego dnia.
Synagoga i wyjatkowe okresy czy wydarzenia moga wspomagac modlitwe, lecz tylko w duszy kogos, kto gotow jest szukac Boga.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 7:10, 21 Wrz 2010, w całości zmieniany 10 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Nie 4:15, 26 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
KEVA i KAVVANAH
Zydowska tradycja, na okreslenie pory, tresci i porzadku modlitwy, ustala strukture zwana KEVA.
W ten sposob Zydowskie prawo wymaga od nas, iz modlimy sie w ustalonych porach, gwarantujac tym samym nasza nieustanna swiadomosc Boga i Zydowskiej tradycji.
Ponadto, keva umozliwia nam modlitwe wspolnotowa, tylko przez koordynacje czasu i tresci modlitw mozemy modlic sie razem.
Uregulowanie ustalonego czasu modlitwy dodaje sensu zyciu, znakujac jego szczegolne momenty i zapisujac je wg rytmicznego wzorca.
Niemniej jednak ideal (modlitwy) przekracza keva i wymaga od nas, by modlic sie z kavvanah, modlitwa przemyslana i pelna uczucia.
Kongregacje Konserwatywne beda roznic sie w swych wysilkach uczynienia modlitwy zywa dla wspolczesnych ludzi i - w rzeczywistosci - konkretne wspolnoty moga od czasu do czasu zmieniac forme swoich nabozenstw lub proponowac alternatywne serwisy.
Wszystkie te przeksztalcenia sa czescia Zydowskiej tradycji liturgicznej kreatywnosci.
Siddur, tradycjonalny modlitewnik, rozwijal sie w czasie, zarowno przez dodatki, jak i usuniecia.
Ten tworczy proces umozliwial Zydom laczenie tradycji z nowoczesnoscia, pozwalajac w ten sposob modlic sie z wieksza kavvanah.
Modlitewniki Konserwatywnej spolecznosci, jak i inne jej publikacje liturgiczne, zawieraja te rownowage miedzy starym i nowym, miedzy keva i kavvanah.
Podczas gdy ustalone pory modlitewne dnia sa niezbednym minimum, Zyd jest zachecany do modlitwy w kazdym czasie, gdy tylko on czy ona sklonny jest do modlitwy, czy to ustalonym tekstem, czy wychodzac poza ta forme.
Gdy dopelnienie zalecanego obrzedu we wspolnocie (minjan) jest niemozliwe, osoba moze recytowac modlitwy prywatnie.
Nawet wspolne formy modlitwy zaczynaja sie przeciez w indywidualnej duszy kazdego Zyda...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Nie 13:27, 26 Wrz 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Nie 4:54, 26 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
DUCHOWE ZNACZENIA MODLITWY
Liczne rodzaje modlitwy - prosba, wyznanie, dziekczynienie, wychwalanie Boga, emocjonalne wyrazenie, potwierdzenie idealow i studiowanie Tory - umozliwiaja kazdemu Zydowi osiagniecie zrozumienia duchowego sensu modlitwy, w roznych stopniach i na jakiejkolwiek z nastepujacych drog:
a).Perspektywa, zrozumienie i znaczenie.
Wiele pochwal Boga wystepujacych w liturgii moze wygladac na zbedne; lecz takie skupianie naszej uwagi na Bogu i Jego cechach umozliwia nam przekraczanie siebie samych, postrzeganie swiata z Boskiej perpektywy, jak to bywa, gdy mozemy rozciagac nasza troske na ludzi poza nami samymi, gdy mozemy docenic wartosci przekraczajace nasze wlasne potrzeby i pragnienia.
Ponad wszystko, celem modlitwy jest doprowadzenie nas do zrozumienia znaczenia swietosci Boga wypelniajacej wszechswiat.
b).Korzenie spoleczne i historyczne.
Nasz nieuchronny egocentryzm stwarza jeszcze inny problem: jestesmy rozdzieleni i osamotnieni.
Wprawdzie musimy - aby byc psychicznie zdrowym - sformulowac nasza wlasna, indywidualna osobowosc, musimy jednakze stworzyc rowniez wiezi z innymi.
Liturgia Zydowska pomaga nam przekraczac nasza samotnosc, wskazujac przewage nabozenstwa we wspolnocie (minjan), jak i uzywajac ciagle w modlitewniku zwrotow w pierwszej osobie liczby mnogiej (my), oraz powtarzajac wzmianki o Zydach z przeszlosci, terazniejszosci i przyszlosci.
Wszystkie te czynniki, zebrane razem, pomagaja nam uzyskac silne poczucie znaczenia wspolnoty i zakorzenienia w niej.
c). Znajomosc tradycji.
Czasami modlitwa jest skuteczna, gdyz uczy nas naszego dziedzictwa.
Za jedna z najwyzszych form nabozenstwa Judaizm uwaza studiowanie.
Jest to wyraznie widoczne we wspolnym studiowaniu Tory, wraz z jej wyjasnianiem i dyskusja.
Osoba uczaca sie Tory odtwarza akt jej wysluchania i przyjecia na Gorze Synaj.
Siddur jest sam w sobie ksiega teologiczna dla wszystkich Zydow, jak i Zydowska modlitwa, a wiec niczym innym, jak nieustannym odnawianiem przywiazania do serca i znaczenia Judaizmu.
d). Polaczenie estetyki i emocjonalnosci
My, Zydzi, usilujemy upiekszac nasze doswiadczenie modlitwy (hiddur mitzvah). W dodatku do piekna synagogi i serwisu, poboznosc moze umozliwic nam wyrazanie naszych odczuc i nadziei. Modlitwa jest potezna droga wyrazania naszych aktualnych emocji i dotkniecia jakichs nowych.
e.) Skutki moralne.
Zbior por modlitewnych przypomina nam nasze moralne zobowiazania, co w konsekwencji zwieksza prawdopodobienstwo, iz uczynimy je czescia naszego zycia.
Modlitwa pobudza nas, by dzialac tak, jak powinnismy.
Moze to pomagac nam stawac sie swietymi, jak Bog (wg slow): 'Badzcie swieci, bo Ja, Bog, wasz Bog, jestem Swiety'(Vajikra 19:2).
f). Wypelnianie mitzvy - modlitwa jako sposob na utrzymanie w karnosci.
Zawsze zdarzaja sie okresy, gdy ktos nie jest w nastroju do modlitwy. Prawo Zydowskie zobowiazuje nas do modlitwy pomimo tego. Wymaga to karnosci i poczucia obowiazku, lecz ostatecznie moze doprowadzic nas do modlenia sie z uwaga i uczuciem.
g). Skutecznosc modlitwy - Bog jako Sluchacz naszych modlitw.
Dla wyznawcy modlitwa moze byc glebokim polaczeniem z Bogiem i Zydami.
Ludzie rozumieja ta lacznosc rozmaicie.
Niektorzy wierza, ze nawet modlitwa wspolna odciska osobiste pietno indywidualnego wyznawcy, pomimo ze podkreslal w niej znaczenie przez swiadomosc siebie samego, swego ludu i Boga.
Inni wierza, ze modlitwa jest forma komunikacji wprost z Bogiem.
Ten poglad prawdopodobnie jest bardziej osobisty i pocieszajacy, lecz pociaga za soba trudne pytania w temacie skutecznosci modlitwy.
Czy Bog moze odpowiedziec i czy Bog odpowiada na nasze modlitwy? Skad mamy to wiedziec?
Czasem uzyskujemy odpowiedz na nasze modlitwy, gdyz zostajemy w tym procesie odmienieni i tak osiagamy nasz cel.
Jest to prawdziwe zarowno w zbiorowych jak i osobistych modlitwach.
W ten spsob stulecia modlitw Zydowskich o odnowienie Syjonu, ktore ozywialy w sercach naszego Ludu nadzieje powrotu, znalazly spelnienie w odrodzeniu Panstwa Izraela.
Lecz, jakkolwiek rozumiemy fenomen modlitwy, jej wielkie znaczenie lezy w mozliwosci oddania glosu naszym tesknotom i pragnieniom, co doskonali nasza nature i stwarza silny zwiazek z Bogiem.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Nie 13:59, 26 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Nie 18:28, 26 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
JEZYK I MUZYKA MODLITWY
Zgodnie z Prawem Zydowskim, zobowiazanie do modlitwy moze byc wypelnione w kazdym jezyku.
Niemniej, Zydzi Konserwatywni, podobnie jak Zydzi od stuleci, w wiekszosci modla sie po Hebrajsku.
Religia stosuje skrot intelektualny oraz emocjonalne, pelne sily okreslenia, by przekazac swoje przeslanie.
Gdy takie okreslenia sa tlumaczone, maja tendencje zmiany, zarowno sensu, jak i znaczenia.
Z tego powodu, aby zachowac wszystkie oryginalne niuanse znaczenia, modlimy sie po Hebrajsku.
Jezyk Hebrajski byl zawsze glownym jezykiem Zydowskiego nabozenstwa, leshon ha-kodesh (swietym jezykiem).
W rezultacie, dzieki modlitwie Hebrajskiej, wlaczamy sie we wspolnote modlacych sie Zydow wszystkich wiekow i miejsc.
Kto uczy sie Sidduru i jego muzyki, rozwija emocjonalny zwiazek z brzmieniem i rytmem slow i muzyki.
Z tych wszystkich powodow Ruch Konserwatywny przynagla wspolczesnych Zydow, by opanowali sztuke tradycjonalnej Zydowskiej modlitwy, wlaczajac jej Hebrajskie slowa i muzyke.
Rozmaitosc programow edukacyjnych wewnatrz Ruchu poszukuje sposobu, jak pomoc ludziom nauczyc sie niezbednych umiejetnosci, tak by mogli w duzym stopniu uczestniczyc w Hebrajskich modlitwach Konserwatywnych Synagog.
W tym samym czasie, jak robili to Zydzi poprzez wieki, my, w Ruchu Konserwatywnym, podkreslamy Zydowska liturgie i doswiadczanie nabozenstwa przez nowe modlitwy, zarowno w jezyku Hebrajskim, jak i rodzimym, oraz przez uzycie nowych melodii.
Korzystamy w ten sposob ze slusznosci, bezposredniosci i kreatywnosci w naszym rodzimym jezyku i spiewmy 'nowa piesn', podczas gdy zachowujemy rownoczesnie wiele wartosci spiewania Hebrajskich modlitw i melodii uswieconych przez nasza tradycje.
ZYCIE NAPELNIONE I NATCHNIONE MODLITWA.
Ruch Konserwatywny uczy takze, ze mamy modlitwy i specjalne blogoslawienstwa (Berakhot), ktore zmawia sie w roznych okolicznosciach, zarowno w synagodze, jak i poza nia; i zacheca Zydow do recytowania ich w odpowiednich porach.
W ten sposob stajemy sie wyczuleni na kazda sytuacje i uczymy sie, jak na nia odpowiadac.
Ofiarujac Bogu modlitwe przed posilkiem, przypominamy samym sobie, ze pokarm, napoj, czy jakies zjawisko przyrodnicze - w istocie zas dar zycia sam w sobie - nie sa czyms oczywistym.
Modlitwy klada tak kamienie milowe cyklu zycia, Shabbatow i Swiat, nadajac tym wydarzeniom wysokie znaczenie.
W ten sposob modlitwa poszerza tez nasza swiadomosc Boga, poza okreslone pory i miejsca, udzielajac zarazem religijnego wymiaru calemu naszemu zyciu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Nie 18:42, 26 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
TALMUD TORAH (Zydowska nauka)
NAUKA TRWAJACA CALE ZYCIE
Talmud Torah (studiowanie Tory, z wlaczeniem wszystkich klasycznych tekstow Zydowskich) jest podstawowa wartoscia Judaizmu.
W istocie rzeczy Judaizm, jako jedyny wsrod wszelkich religijnych tradycji, uznaje studiowanie za najwazniejsze przykazanie, najwyzsza forme poboznosci wobec Boga.
Talmud Torah jest obowiazkiem i przywilejem kazdego Zyda, mezczyzny i kobiety, mlodego i starego, bez wzgledu na to, jak wiele, czy jak malo ktos wie aktualnie.
Poniewaz postepowanie wedlug nauk moralnych Judaizmu wymaga znajomosci swego wierzenia i praktyk, i poniewaz jest niemozliwym wyczerpanie zrozumienia znaczenia Tory, kazdy pojedynczy Zyd ma przykazane byc 'ben' czy 'bat Torah' (synem czy corka Tory), studiujac przez cale zycie.
Wedlug legendy talmudycznej, Bog osobiscie spedza czesc Swego dnia studiujac Tore...
Nie spodziewamy sie po Zydowskim systemie edukacji, ze nauke ograniczy do czasu dziecinstwa.
Przeciwnie, nauczanie dzieci musi byc rozumiane jako przygotowanie do Zydowskiego studiowania przez cale zycie.'
W Ruchu Konserwatywnym od poczatku dotyczylo to w tym samym stopniu kobiet, jak mezczyzn.
Oba modele Zydowskiej edukacji, oficjalny i nieformalny, w Konserwatywnych szkolach dziennych, szkolach uzupelniajacych, w grupach mlodziezowych i na obozach letnich, sa poswiecone celowi wychowania wyksztalconych i uczacych sie doroslych Zydow.
Cel ten musi tez przyswiecac domowi, ktory powinien zarowno wspierac jak i podkreslac prace instytucji wychowawczych.
Bez tego wzmocnienia z domu, szkola nie odniesie sukcesu.
Zydowscy rodzice sa zobowiazani nauczyc swe dzieci przykazan i milosci Boga: 'I bedziesz pilnie uczyc ich twoje dzieci' (Devarim 6:7).
Zydowska edukacja domowa moze polegac na formalnym studiowaniu, lecz staje sie nawet bardziej wszechogarniajaca i przekonywujaca, gdy rodzice przez swe wlasne dzialania wykazuja osobiste zaangazowanie w Zydowskie zycie.
Niezliczone programy edukacyjne dla rodzicow, rodzin i innych doroslych, ktore sa aktualnie dostepne, umozliwiaja wszystkim Zydom wypelnienie tej podstawowej powinnosci.
My, ze spolecznosci Konserwatywnej, studiujemy zrodla Zydowskie uzywajac tradycjonalnego sposobu studiowania w jego najlepszym sensie, wykorzystujac zarowno starozytne, jak i wspolczesne metody.
Oznacza to, ze Zydzi powinni doskonale studiowac tak wiele ze zrodel tradycjonalnych, jak jest to mozliwe - Biblie, Miszne, Tosefte, Talmud, Midrasz Halache i Midrasz Haggade, Odpowiedzi i Kodeksy.
W tej pracy musza odnosic sie do swej wiedzy przyrodniczej, filozoficznej, historycznej, archeologicznej, z zakresu literatury i wszelkich innych istotnych dziedzin.
Nie wystarczy ograniczanie sie do wewnatrz-tradycyjnych pytan i odpowiedzi samych w sobie; powinnismy raczej siegac, jak czynili to naukowcy na przestrzeni wiekow, zarowno do wnetrza, jak i poza tradycje, by zrozumiec jej historie, realizacje i opinie.
Konserwatywne podejscie do studiowania laczy w ten sposob tradycjonalna egzegeze (analize krytyczna) z nowoczesnymi metodami historycznymi.
Wierzymy, ze takie polaczenie jest najbardziej skrupulatnym, otwartym i wnikliwym sposobem zrozumienia Judaizmu i Zydow.
Oprocz uczciwosci intelektualnej i owocnosci takiego podejscia, studiowanie w ten sposob moze byc prawdziwie duchowym doswiadczeniem.
Jestesmy zdolni - ze zrozumieniem i empatia - zblizyc sie do ludzi klasycznych tekstow gdy poznamy ich w ich pelnym, historycznym otoczeniu.
Laczac tradycjonalne i wspolczesne metody studiowania, dochodzimy do poznania roznorodnosci i rozwoju tradycji Zydowskiej, dajacych nam swiadomosc jej bogactwa i dynamizmu.
W ten sposob cala tradycja staje sie bardziej zrozumiala; dostrzegamy dokonywane wybory i powody, dla ktorych nasi przodkowie je uczynili.
Stajemy takze uczciwie wobec tych aspektow tradycji, ktore sa intelektualnie i moralnie problematyczne.
Czyniac tak, dochodzimy do zrozumienia wiekszosci z tradycji, jeszcze bardziej godnej uwagi, wrazliwosci, zdolnosci przystosowawczych i calkowitej madrosci.
Uczymy sie tez, w jaki sposob Zydzi, zyjac w roznych okolicznosciach, postrzegali i odkrywali Boga, pomagajac nam wszystkim doswiadczac Obecnosci Bozej w naszym wlasnym zyciu.
Studiowanie Tory oferuje kazdemu Zydowi, a nie jedynie intelektualnej elicie, przywilej rozwazania Bozych mysli w Jego stylu.
Wyksztalcony Zyd musi byc dobrze zaznajomiony z religijnymi tekstami Zydowskiej tradycji.
Zydowska wiedza obejmuje jednak znacznie wiecej materialu, zatem uczony Zyd powinien dobrze znac literature Zydowska, jej historie, filozofie i nauki humanistyczne.
Studiowanie tych przedmiotow uwydatnia nasze zrozumienie historii i religii Zydowskiej.
Takze skladniki estetyczne, emocjonalne i intelektualne wyplywajace z tych przedmiotow pomagaja zapoczatkowac, czy ponownie wprowadzic w zycie, zobowiazania Zydowskie, jak i powiekszac radosc z bycia Zydem.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 13:40, 28 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Wto 13:55, 28 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
TWORCZA WIEDZA ZYDOWSKA
Zydowska nauka nie ogranicza sie do studiowania materialow z przeszlosci, polega takze na tworczym wkladzie w dziedzictwo, ktore pozostawimy nastepnemu pokoleniu.
Spolecznosc Konserwatywna pielegnuje takie zdolnosci tworcze w nauce Zydowskiej poprzez nauczycieli akademickich, instytucje oswiatowe, ich publikacje naukowe i pedagogiczne, konferencje, muzea, utwory artystyczne i teatralne, swe instytuty i zwiazki z nauczycielami akademickimi studiow przedmiotow szczegolowych.
Tworcza praca na wszystkich z tych obszarow wnosi swoj wklad do zbioru materialow badawczych Tory, ktory bedzie godny uwaznej analizy dla dzisiejszych i przyszlych pokolen Zydow.
Byc moze nikt nie jest w stanie opanowac calosci Zydowskiej tradycji. Niemniej jednym z celow Ruchu Konserwatywnego jest pobudzenie kazdego z czlonkow, by stal sie 'ben' czy 'bat Torah', wyksztalconym i uczacym sie Zydem, nieprzerwanie wzrastajacym w Zydowskiej wiedzy, i w ten sposob zblizajacym sie coraz bardziej do Istoty Boga.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Wto 14:22, 28 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
IDEALNY ZYD KONSERWATYWNY
Podczas wiekszej czesci swej historii, zycie Zydowskie bylo organiczona jednoscia domu i wspolnoty, Synagogi i Prawa. Jednak od czasow Emancypacji Judaizm zostal naznaczony coraz wiekszym podzialem na czesci.
Znajdujemy nie tylko grupy Zydowskie drazone dzialaniami jednych na niekorzysc drugich, lecz i zwyczaje, pod ktorymi rozumiemy Judaizm sam w sobie, dzielac sie - staja sie odrebne. Jednolita platforma, na ktorej toczylo sie kompleksowe zycie Zydowskie, zostala zdruzgotana.
Udzial w kulturze wiekszosci, ktorej modele i rytmy czesto podwazaja nasza wlasna, zmusza nas do zycia w dwoch swiatach, zastepujac calosciowy i organiczny dotad Judaizm fragmentami: przestrzeganiem rytualu czy Syjonizmem, filantropia czy obrona grupy; kazdy potrzebny, zaden nie wystarczajacy sam w sobie.
Stajac wobec tej rzeczywistosci, Judaizm Konserwatywny zrodzil nowa synteze w zyciu Zydowskim.
Zamiast byc rzecznikiem asymilacji, czy tesknic do izolacji w nowym ghettcie, Judaizm Konserwatywny staje sie sila tworcza, dzieki ktorej nowoczesnosc i tradycja informuja i formuja sie nawzajem.
Podczas ostatnich 150 lat zbudowalismy mnostwo instytucji, by sformulowac, wyrazic i nadac ksztalt naszym poszukiwaniom.
Choc sa one wazne, same w sobie nie moga stworzyc tej nowej, poszukiwanej Zydowskiej calosci.
Mimo warunkow nowoczesnego zycia powinnismy trudzic sie gorliwie, by pielegnowac calosc Zydowskiej tozsamosci.
Idealnego Zyda Konserwatywnego charakteryzuja trzy jakosci.
Pierwsza stanowi, ze on czy ona sa osobami chetnymi do dzialania, ktorych zycie potwierdza zasade: 'Nic co ludzkie i Zydowskie nie jest mi obce'.
Ta gotowosc pociagac ma za soba nie tylko zaangazowanie w przestrzeganie mitzvot i sluzbe interesom Zydowskim, lecz przenikac tez wszelkie aspekty zycia w pryzmacie wlasnej Zydowskosci.
Zycie takiej osoby wibruje w rytmie codziennych modlitw oraz poprzez Szabaty i Swieta.
Wymogi etyczne naszej tradycji nakazuja udzial w sprawach powszechnych, jak i dzialalnosc na rzecz sprawiedliwosci spolecznej. Tresci dzialan zawodowych takiej osoby, jak i udzial w sprawach spolecznych, sa ksztaltowane przez wartosci naszej wiary, okreslone przestrzeganiem kashrutu, Szabatu i Swiat.
Dom takiej osoby wypelniony jest ksiazkami Zydowskimi, sztuka, muzyka i przedmiotami kultu.
W obliczu rosnacej destabilizacji zycia rodzinnego, dom Zydowski powinien byc szczegolnie pelen determinacji i zdecydowanie wskazywac droge wedlug etycznej intuicji naszego dziedzictwa.
Drugim znakiem idealnego Zyda Konserwatywnego jest to, iz jest on czy ona Zydem uczacym sie
Ktos niezdolny do czytania po Hebrajsku pozbawia sie naszej Zydowskiej, pelnej uniesien ducha modlitwy i spuscizny literackiej.
Ktos nieznajacy naszych klasykow, nie moze byc poruszony ich przeslaniem.
Ktos, kto nie zna wspolczesnej mysli i wydarzen Zydowskich, nie dostrzeze wyzwan i mozliwosci, lezacych przed nami.
Uczenie sie jest zadaniem zycia, w ktorym integrujemy wiedze - Zydowska i ogolna -dla ubogacenia osobistego, dzialalnosci grupowej, jak i przeksztalcania swiata.
Wreszcie, idealny Zyd Konserwatywny jest Zydem starajacym sie.
Nie jest wazne, na jakim poziomie stoi sie na starcie, niewazny jest rozmiar poboznosci czy wiedzy juz nabytej, nikt nie jest zdolny wypelniac wszystkich 613 Przykazan czy posiasc calosc Zydowskiej wiedzy.
To, co jest potrzebne, to otwartosc na przestrzeganie tego, co juz jest wypelniane, oraz gotowosc zmagania sie z tymi kwestiami czy tekstami, przed ktorymi sie staje.
Samozadowolenie jest matka zastoju i przeciwienstwem Judaizmu Konserwatywnego. Zrozumiale, ze w naszym zmieniajacym sie swiecie, skonczonosc i pewnosc sa - w najlepszym razie - zludzeniem, w najgorszym - sila destrukcyjna.
Zamiast stwierdzac osiagniecie mety na koncu drogi, idealny Zyd Konserwatywny jest wedrowcem zmierzajacym w przemyslany sposob w kierunku 'Swietego Bozego szczytu'.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 19:39, 28 Wrz 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|