|
Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Souls From Fire
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarosław Balcewicz
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk Płeć: isz
|
Wysłany: Pią 11:05, 16 Lip 2010 Temat postu: Tisha B'Av 5772 |
|
|
Tisha B'Av
Tisha B'Av, post dziewiątego Av, jest dniem żałoby ku upamiętnieniu wielu tragedii, jakie dotknęły naród żydowski naród żydowski, z których wiele wydarzyło się właśnie tego dnia. Tisha B'Av oznacza dosłownie "dziewiąty (dzień) Av". Zwykle przypada w okolicach sierpnia.
Tisha B'Av przede wszystkim upamiętnia zniszczenie pierwszej i drugiej Świątyni, które zostały zburzone dziewiątego dnia Av (pierwsza przez Babilończyków w 586 przed naszą erą, a druga przez Rzymian w 70 roku naszej ery). Chociaż święto to przede wszystkim miało upamiętniać zniszczenie Świątyń, właściwe jest również rozpamiętywanie tego dnia wielu innych tragedii narodu żydowskiego, które przypadają właśnie na ten dzień, szczególnie zaś wygnanie Żydów z Hiszpanii w roku 1492. Tisha B'Av stanowi punkt kulminacyjny trzytygodniowego okresu narastającej żałoby rozpoczynającej się postem 17 dnia Tammuz upamiętniającego pierwszy wyłom w murach Jerozolimy przed zniszczeniem pierwszej Świątyni. W tym czasie zakazane są śluby i inne zabawy a ludzie wstrzymują się od obcinania włosów. Od pierwszego do dziewiątego Av zwyczajowo wstrzymujemy się również od spożywania mięsa i picia wina (z wyjątkiem Szabasu). Nie nosimy także nowych ubrań.
Zakazy związane z Tisha B'Av są zbliżone do tych z Yom Kippur: powstrzymywać się od jedzenia i picia (nawet wody) i mycia, kąpieli, golenia, używania kosmetyków i noszenia skórzanego obuwia; jak również zachowywać wstrzemięźliwość seksualną. Należy studiować Torę. Praca w zwykłym znaczeniu tego słowa jest zakazana. Ludzie chorzy nie muszą tego dnia przestrzegać postu.
Praktykuje się wiele obyczajów żałobnych: ludzie powstrzymują się od śmiechu i uśmiechania się, jak również beztroskich, bezzasadnych rozmów oraz siadają na niskich stołkach.
W synagodze czyta się Księgę Lamentacji i odmawia modlitwy żałobne. Arka, miejsce gdzie przechowuje się Torę, owija się ciemną tkaniną.
tekst pochodzi z serwisu JewFAQ
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarosław Balcewicz
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk Płeć: isz
|
Wysłany: Pią 11:06, 16 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Tisha B'Av (help•info) (Hebrew: תשעה באב or ט׳ באב, "the Ninth of Av,") is an annual fast day in Judaism, named for the ninth day (Tisha) of the month of Av in the Hebrew calendar. The fast commemorates the destruction of both the First Temple and Second Temple in Jerusalem, which occurred about 656 years apart, but on the same Hebrew calendar date.[1] Accordingly, the day has been called the "saddest day in Jewish history".[2]
Tisha B'Av falls in July or August in the Gregorian calendar. When the ninth of Av falls on Shabbat, the observance is deferred until Sunday the tenth (although that day is still referred to as Tish`ah be-Av). According to the Mishnah (Taanit 4:6), the day commemorates five events: the destruction of the Temples, the return of the twelve scouts sent by Moses to observe the land of Canaan, the razing of Jerusalem following the siege of Jerusalem in 70 CE, and the failure of Bar Kokhba's revolt against the Roman Empire.
The Tisha B'Av fast lasts about 25 hours, beginning at sunset on the eve of Tisha B'Av and ending at nightfall the next day. In addition to the prohibitions against eating or drinking, observant Jews also observe prohibitions against washing or bathing, applying creams or oils, wearing leather shoes, or having marital relations. In addition, mourning customs similar to those applicable to the shiva period immediately following the death of a close relative are traditionally followed for at least part of the day, including sitting on low stools, refraining from work, and not greeting others.
The Book of Lamentations is traditionally read, followed by the kinnot, a series of liturgical lamentations. In Sephardic communities, it is also customary to read the Book of Job.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Pią 13:31, 27 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
Jutro wieczorem (28 lipca 2012), po Havdali, zasiadziemy na podlodze by oplakiwac zburzenie Swiatyni i wszelkie inne nieszczescia, jakie dotknely Narod w dniu 9 Av.
Doskonaly artykul na temat Tisha B'Av znajdziecie tutaj (niestety - tylko angielski tekst...)
[link widoczny dla zalogowanych]
Zycze znaczacego i latwego postu Tisha B'Av 5772!
Miriam
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Pią 13:32, 27 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mosze
Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska Płeć: isz
|
Wysłany: Pią 9:51, 10 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
Rabin Zew Greenwald w książce Szarej Halacha wydanyej przez Pardes na str. 406-407 napisał:
"Kiedy Tisza Beaw wypada w (lub jest przełożony na) niedzielę, wówczas nie należy odmawiać Hawdali podczas mocej Szabat. W takim przypadku należy odmówić błogosławieństwo bore meorei haesz, gdy ujrzy się zapaloną świecę w mocej Szabat. Podczas Maariwu odmawia się Ata chonantanu w słowach modlitwy Szmone sere, podobnie jak czyni się to zawsze podczas mocej Szabat. ... Podczas mocej Tisza Beaw (niedzielna noc) odmawia się Hawdalę nad kielichem wina, lecz nie odmawia się ani błogosławieństwa bore meorei haesz, ani bore minei wesamim."
Na podstawie Orach Chajim 556
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mosze
Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska Płeć: isz
|
Wysłany: Pią 10:19, 10 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
Dni postu powinny stanowić dla nas okazję do okazania żalu za grzechy, do tego, by zmienić swoje postępowanie na lepsze oraz by dokonać duchowego rozrachunku. Rozpamiętywanie zniszczenia, wygnania oraz cierpienia, jakie dotknęły naszych przodków, w te dni powinno stanowić dla nas bodziec, byśmy powrócili do Boga. Służenie Bogu z pełnym oddaniem może zapobiec dalszym tragediom.
Jak pisze Rambam:
"Są dni, w które cały naród Jisraela pości, upamiętniając tym samy tragedie, jakie go dotknęły. Celem postu jest przebudzenie naszych serc oraz zachęcenie nas, byśmy powrócili do Boga. Dni te zostały ustanowione, by przypomnieć nam o naszych nieprawościach, które przypominają nieprawości naszych przodków - przyczynę naszych przeszłych, jak i teraźniejszych cierpień. Pamiętając o tym powinniśmy jednocześnie uczynić krok w kierunku poprawy siebie, jak zostało powiedziane: "Wyznają przed sobą swoje przewinienia i przewinienia swoich ojców" (Wajikra 26:40). (Hilchot taanit 5:1)
Głównym celem postu jest poprawienie własnego postępowania i powrót do Boga całym swoim sercem.
Dzień postu jest czasem rozmyślania nad własnym postępowaniem, poprawy własnego zachowania oraz powrotu do Boga by zapobiec dalszym tragediom w przyszłości.
z Szarej Halacha rabin Zew Greenwald str. 303, 304 i 398.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|