 |
Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Souls From Fire
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yolaw
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:53, 29 Kwi 2009 Temat postu: Pytanie. |
|
|
Elli w dziale Religia podaje godz. zapalania świec i mówi co czytamy. Czy cykl czytania Tory jest stały? Tzn. czy jeśli czytamy np. parsze Tazrija to zawsze przy tym haftara 2 Król ?
Czy tekst czytamy w ciągu całego tygodnia, czy podczas szabatu?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Śro 22:45, 29 Kwi 2009 Temat postu: Re: Pytanie. |
|
|
yolaw napisał: | Elli w dziale Religia podaje godz. zapalania świec i mówi co czytamy. Czy cykl czytania Tory jest stały? Tzn. czy jeśli czytamy np. parsze Tazrija to zawsze przy tym haftara 2 Król ?
Czy tekst czytamy w ciągu całego tygodnia, czy podczas szabatu? |
Tak, haftara jest zawsze powiazana z konkretna parasza. Tekst zaczynamy studiowac juz w sobote po havdali, czytamy caly tydzien po to, zeby w sobote podczas studiowania wspolnego miec co powiedziec
Oczywiscie nie tylko o to chodzi, czytamy zeby stosowac to, czego sie nauczylismy.
A poniewaz czytanie powtarza sie rokrocznie, mamy szanse - dojrzewajac, znajdowac coraz to nowe tresci w tym samym tekscie. Tora jest ZYWA i odpowiada na nasz pytania i problemy w sposob jasny i wyczerpujacy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yolaw
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 16:03, 30 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Dziękuję Miriam.
Czy wciąż jeszcze aktualne są przepisy zawarte w parasze Tazrija, czy kobiety pozostają w swoich domach po porodach tak długo. Wiemy, że nie ma świątyni, czy mimo to stosuje się to zalecenie?
Dziś młode mamy, już po kilku dniach wychodzą na spacery z maluchami. Jak to jest w Judaiźmie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Czw 20:56, 30 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
yolaw napisał: | Dziękuję Miriam.
Czy wciąż jeszcze aktualne są przepisy zawarte w parasze Tazrija, czy kobiety pozostają w swoich domach po porodach tak długo. Wiemy, że nie ma świątyni, czy mimo to stosuje się to zalecenie?
Dziś młode mamy, już po kilku dniach wychodzą na spacery z maluchami. Jak to jest w Judaiźmie? |
Zasadniczo dzisiaj jest zalecane zeby matka po porodzie GDY CZUJE SIE NA SILACH udala sie do Synagogi i wysluchala Keduszy, lub innej istotnej czesci modlitw. Natomiast po 40 (lub 80) dniach jej maz, ojciec dziecka, wzywany jest do czytania Tory. jest to symbolem ofiar skladanych w czasach istnienia Swiatyni.
Przepis mowiacy o 'nieczystosci rytualnej' po porodzie nie ograniczal wychodzenia z domu nawet w przeszlosci... Ograniczal natomiast udzial w nabozenstwach i uroczystosciach, 'nieczysty rytualnie' nie powinien tez dotykac swietosci, takze miesa ofiar...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Elli
Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska Płeć: isz
|
Wysłany: Pią 0:34, 01 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
yolaw napisał: | Dziękuję Miriam.
Czy wciąż jeszcze aktualne są przepisy zawarte w parasze Tazrija, czy kobiety pozostają w swoich domach po porodach tak długo. Wiemy, że nie ma świątyni, czy mimo to stosuje się to zalecenie?
Dziś młode mamy, już po kilku dniach wychodzą na spacery z maluchami. Jak to jest w Judaiźmie? |
W judaizmie jest tak, jak we wspolczesnej medycynie. Te 40 - 80 dni nieczystosci po porodzie, to nic innego, jak okres trwania połogu po urodzeniu dziecka. Kobieta w tym okresie nie jest w stanie podejmowac wspolzycia, wiec przepisy zawarte w Parszy Tazrija, to - w rzeczywistości - czas ochronny dla kobiety i czas jej odpoczynku i pełnej regeneracji po urodzeniu dziecka.
Podaje link w tejze materii: [link widoczny dla zalogowanych]
Szabat Szalom!
Eli
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Pią 3:22, 01 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Nie w pelni zgadzam sie z Twoja opinia, Eli... Owszem, sa srodowiska tlumaczace nakazy i zakazy Tory higiena, co jakoby potwierdzaja osiagniecia wspolczesnej medycyny, wiedza, ktora wtedy gdy spisywano Tore nie byla dostepna...
Ale Tora nie jest ksiega medyczna, a religijna, daje wskazowki i wymagania Boze, czasem trudne do zrozumienia - stad proby 'wytlumaczenia' po ludzku.
Zwroc prosze uwage na tekst Tory... wyraznie napisane jest, ze nawet jesli pojawi sie wydzielina w czasie tych dni po pierwszym tygodniu lub dwoch (zaleznie czy urodzila sie dziewczynka czy chlopiec...), kobieta nie jest 'zakazana' mezowi... (Wajikra 12:4-5 - 'bedzie rytualnie czysta dla swojego meza'). Co bylo zakazane przez te 33 lub 66 dodatkowych dni? Spozywanie z ofiar i wchodzenie na teren Swiatyni...
Jest tu inna trudnosc, ktorej nie dostrzegliscie, albo nie ujawniliscie w pismie... DLACZEGO po urodzeniu dziewczynki okres rytualnej nieczystosci trwal 2 tygodnie i dodatkowe 66 dni, a po urodzeniu chlopca 1 tydzien i dodatkowe 33 dni???
W zeszla sobote jedna z czlonkin Open Synagogue spoznila sie i przyszla wlasnie w momencie, gdy to zaczelismy omawiac... Wykrzyknela 'coz za dyskryminacja!' Bardzo sie smialismy, z jednej strony ten okrzyk byl tak szczery, z drugiej - niedorzeczna wydala nam sie supozycja, ze HaShem moglby miec taki zamiar...
Nie wydaje sie to przeciez prawdopodobne, by HaShem dyskryminowal kogos... Zasada MUSI miec wytlumaczenie glebsze i religijne...
W komentarzach w Torze Pardes Laudera znajduje sie wyjasnienie, ze w obu przypadkach rytualna nieczystosc powinna trwac 2 tygodnie, jednak z powodu, ze obrzezanie chlopca wyznaczone jest na dzien 8-y po urodzeniu (jesli nie ma komplikacji zdrowotnych...), HaShem skrocil ten czas do tygodnia, by matka mogla brac udzial w radosci Brit Mila...
Jesli tak, to dlaczego potem tez utrzymana jest roznica? DLACZEGO sa 33 dni dodatkowe po urodzeniu chlopca, a 66 dni po urodzeniu dziewczynki??? Na ta watpliwosc w tym wydaniu Tory nie znajdujemy wyjasnienia... Czytalam kiedys, ale juz nie pamietam autora odpowiedzi, ze byc moze zwiazane jest to z tajemnica i swietoscia przekazywania zycia, dziewczynka w przyszlosci bedzie tez matka... Skoro ojciec w czasie Postu Pierworodnych posci w imieniu swojego maloletniego syna, moze i matka po urodzeniu dziewczynki przejmuje czesc z tej cudownej moznosci rodzenia w przyszlosci przez jej corke?? I stad podwojny czas jej rytualnej nieczystosci po urodzeniu dziewczynki?? Czy jest to jedyne wyjasnienie? Zapewne nie. Przyznam, ze licze tu na madrosc Starca lub Moszego, bo sama nie wiem a jestem BARDZO ciekawa wyjasnienia... (A moze ktos wyprzedzi 'wywolanych do tablicy' i dolaczy w ten sposob do grona Medrcow naszego Forum? )
Z wdziecznoscia i radoscia zanioslabym informacje na najblizsze szabatowe studiowanie Tory!
Shabbat Shalom!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Pią 5:10, 01 Maj 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yolaw
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 22:48, 01 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Miriam napisał: |
Jest tu inna trudnosc, ktorej nie dostrzegliscie, albo nie ujawniliscie w pismie... DLACZEGO po urodzeniu dziewczynki okres rytualnej nieczystosci trwal 2 tygodnie i dodatkowe 66 dni, a po urodzeniu chlopca 1 tydzien i dodatkowe 33 dni???
|
Miało to byc moje następne pytanie.
I także z uwagą posłucham Starca i Moszego.
Szabat szalom.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yolaw
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 23:32, 01 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Inne pytanie.
Na ten tydzień czytamy Ks. Kapł. 16.1-20.32
Korzystam z wydania brytyjki i tysiąclatki i tu rozdział dwudziesty Ks. Kapł. kończy się dwudziestym siódmym wersetem. Czy to pomyłka, czy powinnam czytac 21 rozdział plus pięc wersetów?
Szabat szalom.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Starzec
Dołączył: 02 Lis 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: isz
|
Wysłany: Sob 1:30, 02 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Miriam napisał: | DLACZEGO sa 33 dni dodatkowe po urodzeniu chlopca, a 66 dni po urodzeniu dziewczynki??? Na ta watpliwosc w tym wydaniu Tory nie znajdujemy wyjasnienia... Czytalam kiedys, ale juz nie pamietam autora odpowiedzi, ze byc moze zwiazane jest to z tajemnica i swietoscia przekazywania zycia, dziewczynka w przyszlosci bedzie tez matka... |
Ze strony 614th:
"Kedusza - czyli świętość ("Bądźcie święci, bo Ja, Bóg, wasz Bóg, jestem Święty" [Wajikra 19:2) - jedno z fundamentalnych pojęć judaizmu - związana jest ściśle z życiem. Życie pochodzi od Boga, On jest jego źródłem. Śmierć jest zaprzeczeniem życia, pustką i brakiem świętości. Tuma - jest także stanem nagłego obniżenia się poziomu keduszy, nawet jej braku. To nagłe obniżenie powstaje wówczas, gdy popełnia się grzech, albo także wtedy, gdy poprzednio - nie w wyniku działań człowieka, ale w rezultacie naturalnych dla człowieka stanów i procesów - obecność keduszy była szczególnie, wyjątkowo silna.
Kobieta przez okres po zakończeniu menstruacji (zwłaszcza podczas jajeczkowania) znajduje się - właśnie w sposób naturalny, związany z biologicznym cyklem - w stanie zwiększonej obecności keduszy.
Dlaczego?
Bo może w niej powstać życie, bo posiada w sobie Boski potencjał kreacji. Przecież - według judaizmu - trzecim partnerem w stwarzaniu życia, poza rodzicami, jest Bóg. Wydalenie niezapłodnionego jajeczka (które było potencjalnym życiem) w momencie rozpoczęcia się menstruacji, raptownie i w sposób naturalny, biologiczny, obniża poziom keduszy. Nie ma już (tym razem, w tym cyklu) szansy na nowe życie. Kedusza nagle "odchodzi". Stąd zaraz po tym następuje ten okres rytualnej dysharmonii (od momentu rozpoczęcia się menstruacji), trwający około 12 dni od pierwszego dnia krwawienia (zazwyczaj 5 dni krwawienia plus 7 dni po krwawieniu).
W okresie ciąży ten potencjał keduszy jest wyjątkowo wysoki: nie tylko może powstać, ale już naprawdę powstaje nowe życie, nowy człowiek. Jest to okres szczególnie uświęcony. W momencie porodu ten poziom keduszy ulega raptownemu obniżeniu. Misja została spełniona. Kedusza również, tak jak w momencie wydalenia niezapłodnionego jajeczka, "odchodzi". Stąd nagły okres jej braku, nazywany niefortunnie "nieczystością".
Dlaczego jednak okres "nieczystości" rytualnej po urodzeniu dziewczynki jest dłuższy, niż po urodzeniu chłopca?
Bo urodzenie dziewczynki jest urodzeniem potencjalnej matki, więc okres ciąży był jeszcze bardziej wypełniony keduszą, niż wtedy, gdyby miał się urodzić mężczyzna. Bo kobieta dająca życie przyszłej kobiecie, to jakby podwojenie kreacji. Czyli okres następujący po obecności tak wyjątkowego potencjału keduszy, musi być - gdy jest już nieobecna - dwa razy dłuższy."
Szabat Szalom.
Starzec
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miriam
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 35 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zewsząd Płeć: isza
|
Wysłany: Nie 2:51, 03 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
yolaw napisał: | Inne pytanie.
Na ten tydzień czytamy Ks. Kapł. 16.1-20.32
Korzystam z wydania brytyjki i tysiąclatki i tu rozdział dwudziesty Ks. Kapł. kończy się dwudziestym siódmym wersetem. Czy to pomyłka, czy powinnam czytac 21 rozdział plus pięc wersetów?
Szabat szalom. |
Dzieki, Yola, za pytanie! Posluguje sie Tora i mam wyznaczona parasze, tak ze nie zwracalam nigdy uwagi na podawana na Forum numeracje. Dzieki Twojemu pytaniu sprawdzilam dokladnie. JEST TAK JAK PISZESZ, Wajikra (Ksiega Kaplanska) 20 konczy sie na 27 wersecie! (Tak mam i w wydaniu interlinearnym angielsko/Hebrajskim oraz w tzw. The Stone Edition. Natomiast w wydaniu Pardes Lauder znalazlam po stronie tlumaczenia polskiego 27 werset, a po stronie oryginalu Hebrajskiego jest 'Kaf-Chet', czyli 28 jako ostatni... Ale cala tresc jest podana w kilku zdaniach tlumaczenia polskiego pod tym 27 wersetem.)
Przypuszczam, ze Elli korzysta z Almanachu wpisujac wskazowki, co mamy czytac i zapewne tam byla pomylka... Juz raz sie ujawnila, na poczatku tej wiernej poslugi Elligo, pamietam ze byla wtedy dluzsza dyskusja na ten temat...
Pozdrawiam!
Miriam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Elli
Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska Płeć: isz
|
Wysłany: Nie 13:54, 03 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
yolaw napisał: | Inne pytanie.
Na ten tydzień czytamy Ks. Kapł. 16.1-20.32
Korzystam z wydania brytyjki i tysiąclatki i tu rozdział dwudziesty Ks. Kapł. kończy się dwudziestym siódmym wersetem. Czy to pomyłka, czy powinnam czytac 21 rozdział plus pięc wersetów?
Szabat szalom. |
---------------------------------
Tak, yolaw - jest to błąd w Almanachu (nie jest ich zbyt wiele). Juz w nastepnym tygodniu bedziemy czytac (według Almanachu) Parsze Emor (Kpł 21,1 - 24,23)
Postaram sie na przyszlosc baczniej sledzic zapiski w Almanachu i w miare mozliwosci korygowac bledy, ktore tam wystepują.
Przepraszam za niedogodnosci zwiazane z bledami w Almanachu. Postaram sie, by na przyszlosc bylo wszystko poprawne.
Szavua tov!
Eli
Ps, z Almanachu ZGWŻ korzysta - niestety - wielu Zydow. Ja kolejność Parsz mam zaznaczoną w Torze z FORUM ŻYDÓW POLSKICH [link widoczny dla zalogowanych]
Latwiej jest, gdy mozna odczytac poczatek hebrajskiego tekstu Tory, poniewaz zawsze na poczatku Parszy wystepuje slowo, ktore jest - zarazem - tytulem Parszy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yolaw
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 22:06, 03 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Bardzo dziękuję Miriam , Elli
I naprawdę, nie ma za co przepraszac.
Już wkrótce będę miała swoją Torę
Zakup zaczęłam od Bamidbar, bo zanim prześlą Wajikra będzie za nami.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|